Jak uchronić się przed przeziębieniem?

Jesienny chłód, zwiększona wilgotność powietrza zimą, wiosenne przesilenie, zimny letni wiatr – przez cały rok jesteśmy narażeni na czynniki, które osłabiają układ odpornościowy, pogarszają nasz komfort cieplny i powodują przedostawanie się wirusów do organizmu. Można tego uniknąć stosując kilka łatwych rozwiązań. 

 

Badania lekarskie dowiodły, że istnieje ponad 200 często występujących wirusów grypy i przeziębienia. Jednak wciąż pojawiają się nowe, a te rozpoznane mutują. Dlatego organizm należy dobrze przygotować, aby nauczył się zwalczać każdego "napastnika". Ochronę można zapewnić stosując się do kilku zasad: ubrać dopasowany do pogody strój, odpowiednio zbilansować dietę, uprawiać sporty, a także pić duże ilości wody.

 

W zmiennych warunkach atmosferycznych warto zadbać o odpowiednią izolację cieplną ciała. Istotne jest ubieranie się stosownie do panujących warunków. Jeśli na dworze wieje, pada deszcz lub słupek rtęci wskazuje ujemną temperaturę, najlepiej założyć na siebie kilka warstw, ubrać się na tzw. cebulkę, a gdy nam gorąco zdjąć jedną z nich, by zapobiec przegrzaniu.  

 

Wzmocnij swoją odporność lub dobierz odpowiednie leki na przeziębienie.

Dla odporności organizmu ważna jest również właściwa dieta - zdrowa, bogata w witaminy, minerały, flawonoidy. Dzięki warzywom i owocom (szczególnie pomarańczowym, czerwonym: marchwi, papryce, dyni, pomidorom) dostarczamy antyoksydantów oraz karotenoidów, bogatych w witaminę A i zapobiegających rozwojowi chorób. Surówki i sałatki na bazie kapusty to duża dawka witaminy C, ważna dla wzmocnienia układu odpornościowego. Z kolei orzechy, kiełki czy olej roślinny zawierające przeciwutleniacze, pomagają w walce z infekcjami. Dieta musi być odpowiednio zbilansowana, a posiłki jadane regularnie. To pozwoli na wzmocnienie układu immunologicznego.  

 

Największym przeciwnikiem przeziębienia jest jednak aktywność fizyczna, która kryje w sobie wiele zalet. Ruch, świeże powietrze i wysiłek hartują organizm, dzięki czemu zmniejsza się nasza podatność na zachorowanie. Dobra kondycja fizyczna to również lepsze samopoczucie, wyższy poziom endorfin i zdrowsze ciało.           

 

W profilaktyce przeziębienia należy też pamiętać o wypoczynku. Sen to sprzymierzeniec zdrowia. Każdy z nas powinien spać od 7 do 9 godzin dziennie, by organizm mógł się zregenerować, wzmocnić i nabrać sił.   

 

Statystycznie każdego z nas raz w roku dopada przeziębienie, dlatego kiedy pojawi się infekcja, warto zadbać o złagodzenie pierwszych objawów i zapobiec jej dalszemu rozprzestrzenianiu się. Najlepiej zrobić to już w początkowym etapie rozwoju infekcji. 

 

Infekcja, której objawem jest katar może być spowodowane, np. kontaktem z chorymi, przebywaniem w niewietrzonych pomieszczeniach, osłabieniem organizmu, wahaniami temperatury czy ubiorem niedostosowanym do pogody. W sytuacji, gdy zmagamy się z zablokowanym nosem i zalegającą w nim wydzieliną, warto złagodzić te objawy, stosując leki odblokowujące nos.

 

Zrób test i dobierz odpowiedni lek

 

Dla osób, które preferują dyskretną formę aplikacji sprawdzą się Sudafed® Tableki, które dzięki zawartości pseudoefedryny, zmiejszają obrzęk błony śluzowej nosa oraz ilość nagromadzonej w górnych drogach oddechowych wydzieliny, ułatwiając tym samym oddychanie i eliminując uczucie ucisku głowy i zatok1. Z kolei dla osób, które wolą miejscowe działanie odpowiednie będą areozole Sudafed® Xylospray lub Sudafed® Xylospray HA,  które dzięki zawartości ksylometazoliny, szybko odblokowują nos. Sudafed® Xylospray HA zawiera dodatkowo trzy substancje nawilżające: glicerol, sorbitol i kwas hialuronowy (w postaci soli sodowej) oraz nie wywołuje podrażnień, gdyż nie zawiera konserwantów. 

 

Właściwa dieta, ruch i wypoczynek przygotują nasz organizm na walkę z wirusami i wzmocnią układ immunologiczny, który dzięki temu będzie mógł skuteczniej bronić się przed infekcjami.

 

1 Dotyczy uczucia ucisku w zatokach spowodowanego nagromadzoną wydzieliną i obrzękiem błony śluzowej nosa. 

 

Bibliografia:

  1. Tylżanowska-Kisiel Joanna, Przeziębienie i grypa, Helion, 2007.
  2. Górnicka Jadwiga, Nie daj się przeziębieniu! Receptury natury, AWM Morex, 2014.
  3. Dr n. med. Filip Mejza, Przeziebienie, Medycyna Praktyczna dla pacjentów,  [online] http://grypa.mp.pl/przeziebienie/61668, przeziebienie.

Podobne artykuły

Domowe sposoby na walkę z przeziębieniem Cztery fazy rozwoju przeziębienia